Tallinn, een juweeltje aan de baltische zee - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jannec Olvers - WaarBenJij.nu Tallinn, een juweeltje aan de baltische zee - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Jannec Olvers - WaarBenJij.nu

Tallinn, een juweeltje aan de baltische zee

Door: Jannec

Blijf op de hoogte en volg Jannec

07 Augustus 2008 | Estland, Tallinn

Een dollemansrit vanuit Rusland naar Estland laat ons zien wat er voor verschil kan ontstaan in 15 jaar doorontwikkeling buiten het oude USSR. De wegen in Rusland zijn een verschrikking, de bus haalt een maximum van 60 a 70 km per uur door te slalommen door de met potholes bezaaide wegen. De grensovergang van Rusland naar Estland is nogal modern, er zijn diverse machines die ons en de bus moeten controleren. Al snel blijkt dat dit ooit wel het plan is geweest, maar helaas niet meer zo werkt. Niks doet het; met honden en een zaklantaarn doorzoeken ze de bus.

Als we de grens over gaan naar Estland draaien we gelijk een rotonde op, met natuurlijk een bordje "gefinancieerd door de EU". Dit bordje zullen we gedurende de reis nog vaak tegenkomen (weg/bus/trein/vliegveld).

De hoofdstad van Estland (1,1 miljoen inwoners) is Tallinn (450.000 inw), dit is echt een juweeltje; mooie middeleeuwse binnenstad met een kasteelmuur. Ook blijkt dat alle Esten die wij tegenkomen zelfs beter Engels spreken dan de Nederlanders; zal het iets te maken hebben met de ondertitelling ipv nasynchronisatie?

Na een dagje vol regen en mooie middeleeuwse gebouwen besluiten we te genieten van onze laatste nacht door een lading Absinthe te drinken (officiele manier van bereiden) en daarna de binnenstad onveilig te maken. Tallinn blijkt erg leuk te zijn om te feesten.