land van de extremen - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jannec Olvers - WaarBenJij.nu land van de extremen - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Jannec Olvers - WaarBenJij.nu

land van de extremen

Door: Jannec

Blijf op de hoogte en volg Jannec

02 Augustus 2008 | Rusland, Moskou

Jaja, na het laatste bericht is het snel gegaan. Vanuit het kille en communistische Mockba naar het Europese en warme st. Petersburg. Waar helaas het weer niet zo warm is.

Terug naar de laatste dagen Moskou, 5 dagen van extremen; Facts: 1. Moskou is de duurste stad van de wereld 2. heeft het hoogste aantal miljardairs, miljonairs 3. heeft de duurste restaurants en hotels 4. meest excentrieke bevolking

We bezochten alle prachtige plaatsen van de stad: Kremlin, CCCP park (disneyland voor communisten), Rode plein, de begraafplaats van alle grootheden uit Rusland. Een woord kwam vaak terug, heel groot, heel potsierlijk en vooral vervallen. De mensen zijn vanuit een zeer sociale samenleving teruggevallen naar een grote anarchie. Het lijkt wel Egypte, geen enkele controle en organisatie te bekennen.

Tijdens ons verblijf hebben wij drie bedrijven bezocht: Research International (marketing), Shell en Lighthouse (business consulting). Deze gaven ons een beeld van de Russische samenleving en economie. Dit was erg leerzaam, eigenlijk kunnen we de samenleving alsvolgt beschrijven: een land zonder enige vorm van eigen waardecreatie, gas/olie/kool zijn de enige producten die ze uitvoeren, en deze zijn nog lang niet op en zeker winstgevend. Er zijn echter wel zorgen; de oliereserve is op... nog 4 jaar kunnen ze deze hoeveelheid produceren daarna zullen de bestaande bronnen leeg zijn, nieuwe bronnen die deze productie over dienen te nemen zijn er niet. Hoe kan dit? De Russen vergeten een belangrijk detail; investeren in nieuwe bronnen. De Rus is te emotioneel om aan de toekomst te denk, waardoor ze niet denken in vormen van waardecreatie in de toekomst. Maar nu genoeg geanalyseerd en terug naar de realiteit.

Na 5 dagen stappen wij op de trein van Moskou naar st. petersburg, een tocht die al snel laat zien dat er in dit land een groot verschil bestaat tussen the have's en de have not's. Buiten Moskou zie je alleen maar armoedige boerendorpjes en trieste flats. Om dit te vergeten drinken wij het enige product dat erg goedkoop is: Vodka, wat ons een onplezierige morgen in st. petersburg oplevert...

St. petersburg is een Europese stad met veel, en zeker meer, bezienswaardigheden. Na een kanalentour en een bezoek aan het Pushkin-restaurant de eerste dag, bezoeken wij de tweede dag de hermitage. Een prachtig museum dat je echt een keer moet bezoeken. Veel werken zijn er aanwezig, en er is voor elk wat wils. Rembrandt, van Gogh, Rubens, da Vinci, Antoon van Dijck, Renoir, Picasso, Cezanne, etc.. de beveiliging van het museum is om te huilen, ik zou zo een picasso'tje mee kunnen nemen.

De derde dag in st. petersburg geeft ons de ruimte om het zomerverblijf van onze grote vriend Peter te bezoeken. Helaas is het weer ons niet goed gezind, zware regenval en kou zorgen ervoor dat niemand hier naartoe wil. uiteindelijk blijk ik de enige te zijn die graag dit juweeltje wil gaan bekijken, geholpen door aardige Russinnen, die mij gratis aan regenwerend kledij en een lekker kopje thee helpen. Waardoor ik kan gaan genieten van de land van ooit achtige omgeving. Het park bestaat uit gigantische tuinen, landerijen en fonteinen, ook enkele musea met eigendommen zijn te bezichtigen.

Onze laatste stop zal Riga zijn, waar wij met de bus naar toe gaan.

• 06 Augustus 2008 - 08:33

Sjannie:

hoi Jannec, heel leuk om je zo te kunnen vinden op internet en wat foto's te kunnen zien van jullie groep. Ik had deze mail bijna met spamm en al weggegooid. Net niet. Tot gauw