Tamale/Mole Park - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Jannec Olvers - WaarBenJij.nu Tamale/Mole Park - Reisverslag uit Larabanga, Ghana van Jannec Olvers - WaarBenJij.nu

Tamale/Mole Park

Door: Jannec

Blijf op de hoogte en volg Jannec

30 September 2008 | Ghana, Larabanga

Vanuit Accra na drie dagen vertrokken naar Tamale en Mole Park. Tamale is de transport-hub in het noorden, het viel mij echter op dat er weinig geinvesteerd is door de overheid aldaar. Heel het Zuiden is mooi, ga je uit het Ashanti-gebied, dan is alles crap.

Tijdens deze busreis mochten we ook de eerste verkiezingstrijdrituelen zien: Ghanezen die elkaar te lijf gaan omdat beide politieke partijen het land leegstelen. Een vreemde gewaarwording; zeker omdat er al zeker 1000 man dood was gedurende de verkiezingen en dat in NL niemand iets wist behalve dat Kuffuor (huidige graaier uhm president) een goed persoon was, zelfs een medaille kreeg(!).

Des nachts aangekomen in Tamale, na een te lange reis, gelukkig een leuke ghanese studente ontmoet die me uitnodigde daar te gaan slapen. OK! zo zie je nog eens wat van hun dagelijks leven. (Semewala kwam uit Bawku en studeerde in Tamale, Bawku is een achterafstadje waar nog veel strijd om de macht wordt geleverd, mij daar niet gezien!)

4 uur later, hop, weer de bus in naar Larabanga en Mole Park. Een rit waarbij de buschaffeur zijn best deed om de bus en ons vakkundig te vernielen, met 100 km/h over een modderpad (helaas regenseizoen in het Noorden).

*Wat mij opviel gedurende de reis was het aantal 'projecten','ziekenhuizen'1 en 'hulp' dat door alle landen in Europa aan Ghana wordt gegeven. Geen enkel gebouw, naast de politieke partij-gebouwen, dat modern was was ontwikkeld door de Ghanezen zelf????!

*Ghanezen hebben onze white man burden zeer goed bestudeerd; wij moeten onze schuld inlossen. "vrijwilligersprojecten" die als hotels in turkije uit de grond schieten, waarbij alle kosten en de winst van het project betaald worden door de "obruni's"

En daar was ik dan: Mole Park, het grootste natuurreservaat in Westelijk Afrika (financed by (jawel hoor!) NL). Met Olifanten, Nijlpaarden, alle soorten antilopes en herten, crocodiles, pumba's, apen, leeuwen, luipaarden en aaseters. Maar eerst ontbijt, na mijn ritueel met de Ghanese barman en etenverschaffer een lekker kopje thee en een mango. Heerlijk!

Mole heeft een beetje een probleem met de dieren, ze zijn een beetje teveel aan ons gewend; zo jatten de zwijnen en apen letterlijk je eten van je boord, en komen de Olifanten en Leeuwen bij slecht weer een kijkje nemen op je balustrade...

Nu echt naar het Noorden!